window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-WRBJT43BQ5');

MENU<

SLUITEN
CONTACT
Sluit
Calculatie en werkvoorbereiding

Terug naar projectenoverzicht

Buiksloterham

MARK

Locatie Amsterdam

Uitvoeringsperiode 2022-2023

Ons werk

De Kock Betonbouw verzorgt voor dit project de complete ruwbouw van beton. We leggen de fundering, storten de kelder en bouwen de casco utiliteitsbouwlaag met muren van wel 3,70 meter hoog. Hierna trekken we de bouw laag voor laag omhoog in een cyclus van 18 dagen per verdieping. Daarbij verwerken wij direct de prefab elementen, zoals liftkernen, trappenhuizen en balkons.

Complexe fundering

Om de constructie te kunnen dragen, realiseerden we voor de MARK een zeer complexe fundering met sprongen, hoogteverschillen, poeren, liftputten en balken van wel 80 centimeter bij 1 meter hoog. Vervolgens verzorgden we een technische ruimtekelder die we met behulp van DEMU-ankers direct op de fundering aansloten. Na het leggen van de kanaalplaten, konden we door naar de begane grond.

MARK.jpg
  • Opdrachtgever: Van Wijnen
  • Locatie: Amsterdam
  • Uitvoeringsperiode: 2022-2023

Bekijk hier
projectdetails

8700 M2 totale vloeroppervlakte
3700 M3 totale hoeveelheid beton
18 cylcusdagen per verdieping
8700 M2 totale vloeroppervlakte
3700 M3 totale hoeveelheid beton
18 cylcusdagen per verdieping
Scrollen

Commerciële bouwlagen

De eerste drie bouwlagen van de MARK zijn 3,70 meter hoog. Vanwege ruimtegebrek op de bouwplaats maakten wij hier voor enkele wanden gebruik van prefab holle gevelwanden. Deze werden liggend aangevoerd en trokken we met een speciaal kantelblok omhoog. Voor de overige wanden maakten we gebruik van onze eigen stalen wandbekisting. Deze verhoogden wij voor de commerciële strip met 90 centimeter en hielden we stabiel met extra schoren.

Weinig repetitiewerk

Een andere uitdaging aan de ruwbouw van de MARK is dat er weinig repetitie in het werk zit. Vanwege de kleine bouwplaats is de gevelsteiger niet altijd beschikbaar en omdat er weinig collectief gebouwd kan worden, is ook steigerloos bouwen geen optie. We moeten dus steeds lokaal kijken wat er nodig is om veilig te kunnen werken. Zo passen we bijvoorbeeld tijdelijke uitkragingen, randtafels en hangsteigers toe en klimmen we langzaam omhoog - zónder in te leveren op de veiligheid.

Logistieke planning

Omdat de MARK als het ware op een postzegel wordt gebouwd, direct naast een ander gebouw aan de ene zijde en de openbare weg aan de andere zijde, is de bouwplaats zeer beperkt. Dat betekent dat we ook logistiek voor een grote uitdaging staan. Het is continu passen en meten. Dat hebben we onder andere opgelost door voorspelbaar te plannen en taken op te knippen: meerdere transporten over meerdere dagen. Ook maakten we gebruik van verkeersregelaars.